• +381 (0)11 3463 072
  • +381 (0)60 3463 072
  • Uzurpatori neba

Uzurpatori neba

’’Na samom početku knjige uspona i sečanja na posasti Drugog svetskog rata, na Beograd pod bombama, na bežaniju , izbeglištvo, život na selu i Beograd pod Nemcima, postaviće se gotovo dramatično pitanje o moći svedočenja, mogućnosti pamćenja, sagledavanja i uočavanja. Da li se rat posmatran očima deteta ili dečaka ukazuje kao nešto detinjasto, infantilno? I ubedljiv odgovor, potpuna negacija i odricanje, jer bez sumnje da se svest napreže i sa mukom prima u sebe nešto tako ogromno kao što je savremeni rat . I konstatacija, tako surovo istinita, koja u bitnome određuje našu optiku, našu nemogućnost i krhkost pamćenja, u nasnaćin odabira ili neiskazivost jer dok gledamo prizore rata gube se individualni likovi. Tog 6. aprila 1941. godine Beograd je zasipan bombama koje ruše, ubijaju, raspaljuju vatre i odnose ljudske živote. Teško je, kaže pisac Užurpatora neba, smestiti veličinu tog satanskog urnebesa u svest i nameniti sliku svom sećanju. Grmeo je motorizovani Satanailo, a od bogojavljenske zaštite nije se videlo nista: ni jedan prst se nije isprečio da nas zaštiti. I nisko nadletali, gotovo iznad samih krovova, vraci pogađači, oni koji su uzurpirali pravo da počupaju tuđe živote. U svesti dečaka javila se spasonosna ideja o bezaniji , potrebi da se bude negde drugde, a sa pogledom na Beograd u plamenu i dimu u svest je prodrla jasnoća izbeglištva. Tako je počeo da se odvija život u vihoru rata, po okupacijskim danima, potucanje i putovanje od sela do sela, od mesta do mesta, želja da se bude negde druge, bolno shvatanje da te dragosti i drugdine zapravo nema, život na selu, povratak u Beograd onog trenutka kada je iz krvi nestajao otrov koji nastaje iz osećanja beskućnistva , priča o opsadi, odvođenju Jevreja, smrti pesnika Radomira Prodanovića i njegove porodice, savezničkom bombardovanju Beograda i bici za oslobođenje Beograda. U trinaest opsesivnih, lirskih slika, kroz prizmu dečačkih sećanja, uzburkanost preludijuma i fuga , kroz optiku sećanja, bolnih uspomena, filter osećanja, ispričana je uzbudljiva priča o jednom vremenu zla, vremenu uočavanja i odrastanja, uspostavljanju identiteta.’’

F. Petrinović, Dnevnik

Šifra: 194358
    450 rsd